sobota 27. září 2014

Autobusová doprava v Aucklandu

Veřejná doprava je v Aucklandu zajišťována autobusy, vlaky a trajekty. Nejezdíme sice místní hromadnou dopravou denně, protože většinu věcí máme v pěší vzdálenosti, ale nějakou zkušenost už máme. 
Autobus City LINK, s HOP card zdarma

Při delším pobytu ve městě se vyplatí pořídit si co nejdříve AT HOP card, díky které ušetříte minimálně 20% z ceny jízdného. S kartičkou pak navíc můžete využívat zcela zdarma červené autobusy City LINK, které jezdí z Wynyard Quarter přes Queen Street až na Karangahape Road a zase zpět. Pořízení nové HOP card vyjde na 5 NZD a stejná částka je minimum, které si na ni musíte dobít. My jsme si ji pořizovali na Britomartu, ale dá se koupit na více místech nebo je možné si ji nechat poslat poštou.
Moje AT HOP card

Od autobusů v Aucklandu nelze čekat, že vždy přijedou přesně na čas, konec konců to neslibuje ani jízdní řád. V poznámce totiž stojí, že "Times in bold are scheduled, all other times are approximate", tedy že dané časy jsou jen ty vytištěné tučně, a ostatní jsou pouze orientační. Přičemž tučně vytištěné jsou jen časy odjezdu z první stanice:) Mně se při cestě na důležitou schůzku na úřad stalo, že můj bus měl zpoždění 15 minut, Lukášovi zase jindy jel přesně na čas. Kamarádka, která je v Aucklandu už rok, mi potvrdila, že zpoždění 10 minut není žádná výjimka, ale četnost a délka zpoždění se na různých linkách liší. Takže pokud chce člověk ušetřit nervy i peníze, je podle mě ideální, když může do práce chodit pěšky nebo na kole.
Britomart, dopravní centrum Aucklandu - vyjíždí odtud autobusy, vlaky i trajekty

Ceny jízdného se liší podle vzdálenosti, mě asi půlhodinová cesta z centra do Takapuny stála bez slevy 4 NZD. Částku pro konkrétní trasu zjistíte při hledání spojení na webu místního dopravního podniku. Zastávky jsou označeny čísly, které je rozhodně dobré si předem zaznamenat, když jedete někam kde to neznáte - máte pak jistotu, že jste vystoupili správně. Řidiči, co jsem potkala, byli vždy moc milí a nápomocní, takže mně ochotně poradili, kde vystoupit. 

Moc se mi líbí místní zvyk poděkovat řidiči při výstupu z autobusu. Takovéto děkovné pozdravy tu cestující neváhají poslat i přes půlku autobusu a řidiči s úsměvem odpovídají. Když jsem to viděla poprvé, tak jsem si připadala jak v reklamě na aucklandský dopravní podnik:)



Žádné komentáře:

Okomentovat