úterý 18. srpna 2015

Milford Sound

Ke konci našeho pětiměsíčního pobytu v Queenstownu jsme podnikli jednodenní výlet ke fjordu, jenž je často označován za jedno z nejkrásnějších míst na Novém Zélandu - Milford Sound. My jsme jej při našem letním cestování vynechali z části i proto, jak moc je toto místo mezi turisty oblíbené, a tím pádem i v letní sezóně přelidněné. Díky Lukášově práci v hotelu se nám naskytla příležitost navštívit Milford Sound v zimě a navíc zdarma, tak jsme neváhali.
Slunečný zimní den na Milford Soundu
Vyráželi jsme v 7:30 ráno, kdy nás na palubě přivítala sympatická průvodkyně a řidička v jedné osobě. Jednalo se o "luxusnější" verzi výletu v autobuse s prosklenou střechou, kde bylo navíc opravdu hodně místa na nohy. Skleněnou střechu jsme ocenili hlavně při průjezdu horskými průsmyky, kde jsme měli pěkný výhled na štíty nad námi. Komu by to nestačilo, tak mohl sledovat na monitoru obraz, který zaznamenávala kamera umístěná venku na přední části autobusu.
Výhled střechou autobusu
Z Queenstownu je to do Milford Soundu skoro 300 kilometrů, což je na jednodenní výlet docela štreka, ale cesta rychle utekla. Cestou tam jsme dělali hodně zastávek na pěkných místech a cestou zpět zase pospávali. Průvodkyně/řidička nám cestou říkala zajímavosti o okolní krajině a místní historii a byla fakt dobrá - obdivuju, že u toho ještě řídila autobus v náročném zimním terénu. Zejména od Te Anau bylo na tzv Milford Road na co koukat, a co chvíli jsme zastavovali u nějakého jezírka nebo údolí. Byli jsme tu ve všední den uprostřed zimy, takže jsme se nemuseli u vyhlídek mačkat s davy dalších turistů, ale tuším, že v létě to tu vypadá jinak.

Ledovcové údolí Eglinton Valley
Mirror Lakes a Earl Mountains
Papoušci Kea čekají na turisty i zimě
Za Hommer Tunnel už klesáme ke fjordu
Po příjezdu na místo už nás čekala loď, kde jsme měli připravený sendvič, který jsme si dřív vybrali v autobuse. Pak už jsme jenom řešili, z jaké paluby pozorovat okolí. Projeli jsme celým fjordem, otočili se u jeho ústí do Tasmanova moře, a poté pokračovali podél druhého břehu zpět. Neuvěřitelně nám vyšlo počasí - Milford Sound je jedno z nejdeštivějších míst na světě, ale my jsme trefili den, kdy byla obloha bez mráčku.
Naloďujeme se
Plavba začíná
Ústí fjordu a Tasmanovo moře
Kromě počasí jsme měli štěstí i na tučňáky, které jsme mohli z lodi pozorovat, jak se sluní na břehu. Viděli jsme vzácné Tučňáky novozélandské (anglicky Fiordland crested penguin, maorsky tawaki). Jejich populace se v současnosti odhaduje na méně než 3 000 párů a od osmdesátých let prý poklesla o 33%. Tak do budoucna jich snad bude jen přibývat, jsou to fešáci.
Kdopak nám tu leze z vody?
Najdi dva Tučňáky novozélandský
Jako další se nám ukázali lachtani, které asi není taková vzácnost v Milford Soundu spatřit, protože i skála, na které leželi, se jmenuje podle nich - Seal Rock. Co si tak pamatuju fotky známých, tak lachtani jsou tu podle všeho snad opravdu vždycky na stejném místě. Jsou to prostě profíci, co turisty nezklamou. To dokázali i tím, že když jsme se k nim blížili, leželi rozpláclí na skále, ale jakmile nás zpozorovali, zaujali vzorné pózy pro fotografy. Hned po odjezdu lodě se opět vrátili do odpočinkové polohy. Jenom podotknu, že nevypadali kvůli naší přítomnosti nijak vystresovaně, koneckonců by jinak asi odpočívali jinde. Spíš to působilo, že je pak tour operátoři večer za vzornou službu krmí rybičkama;)
Lachtan nejdřív pasivní
A tady už lachtani pózující
Kolik najdete lachtanů na Seal Rock?
Další zastávkou u břehu byly vodopády Stirling Falls, ke kterým jsme zajeli tak blízko, že se zájemci mohli nechat na přední vyhlídkové plošině pořádně pokropit. Byli jsme tu v půlce zimy a léčili kašílky, tak jsme to vynechali, ale v létě bych do toho šla hned:) Vodopády jsou 146 metrů vysoké a voda do nich proudí z okolních ledovců.
Stirling Falls
Blížíme se ke Stirling Falls a my se už jdeme schovat do kryté části lodi
Celkově pro nás byla plavba pěkný zážitek, protože okolní krajina je opravdu výjimečná a hezké počasí krásné výhledy jenom umocnilo. Je ale pravda, že asi i vzhledem k tomu, že jsme si fjordy docela intenzivně užili před pár lety v Norsku, tak pro nás nebyl Milford Sound až tak super unikátním zážitkem, jak se o něm často traduje. Ale pohled na strmé hory vystupující přímo z vody se hned tak neomrzí a výlet rozhodně stál za to!