pondělí 17. srpna 2015

Západní pobřeží: ledovce, palačinky a Matheson Lake

Po dvou dnech na Mount Brewster Tracku jsme nasedli do auta a směřovali na západní pobřeží jižního ostrova. Čekaly nás tu ledovce, jezero Matheson Lake a palačinkové skály Pancake Rocks. Strávili jsme tu čtyři dny v první půlce března a přesto, že West Coast patří k místům s nejvyšším srážkovým úhrnem na už tak dost deštivém Novém Zélandu, tak my jsme měli štěstí na pěkné počasí.
Matheson Lake, ve kterém se zrcadlí Mt Cook

Gillespies Beach

Vlastně jediná chvíle, kdy nám počasí moc nepřálo, byl první den, kdy jsme odpoledne dorazili k Foxovu ledovci a všude okolo byla hustá mlha a mrholilo. Rozhodli jsme se proto, že si ho necháme na později a jeli jsme do DOC kempu Gillespies Beach (basic, tedy zdarma). Bylo tu docela narváno a jedno auto, co přijelo nedlouho po nás, už to muselo pro nedostatek místa otočit. Vzhledem k tomu, že je to sem docela dlouhá zajížďka po nezpevněné cestě, jsme se ani nedivili jejich zklamaným výrazům. My jsme ale byli šťastnější, tak jsme si tu užili večerní pohodu s pivem na krásné pláži.
Oblázková pláž u DOC kempu Gillespies Beach
Na západním pobřeží je třeba užívat si západů slunce nad mořem - Gillespies Beach

Lake Matheson

Další den ráno bylo krásně slunečno, tak jsme z kempu vyrazili na procházku k památkám z doby, kdy se tu těžilo zlato. No, my jsme viděli jen pár rezavých zbytků kolejí, ale pozůstatků z období zlaté horečky je v okolí plno, tak by se našlo asi i něco zajímavějšího. Potom jsme už sedli do auta a odjeli k nedalekému Lake Matheson. Jezero je oblíbeným cílem turistů, protože se v něm za příznivého počasí zrcadlí Mount Cook a Tasmanův ledovec. Pohoří je ale často zahalené v mracích, které sem přichází od moře, takže se pak žádné odrazy na hladině jezera nekonají, ale nám tu počasí vyšlo parádně.
Cestou k Lake Matheson
 Lake Matheson

Ledovec France Josefa

Pak jsme si dali vycházku k ledovci France Josefa, který je spolu s Foxovým ledovcem jedním z turistických taháků Jižního ostrova. Oba nejznámější ledovce na západním pobřeží jsou bezpochyby jedinečné svojí dostupností - kde jinde popojedete pár kilometrů od pláže autem a pak po nenáročné procházce od parkoviště už koukáte zblízka na ledovec? Avšak jak "Franc Josef", tak "Fox" se za poslední desetiletí velmi zmenšily a k vidění jsou tak docela malé a špinavé ledovce, ke kterým se nedostanete blíže než cca 200 metrů. Navíc vám při chůzi k ledovci neustále krouží nad hlavou helikoptéry s turisty na vyhlídkovém letu, takže jsem si chvílemi připadala jako někde u heliportu. Procházka od parkoviště je ale fajn a vede pěkným ledovcovým údolím, takže přes všechny výtky myslím, že oba ledovce za krátkou zastávku určitě stojí.

Cestou k ledovci France Josefa
Pancake Rocks

Spali jsme v Holiday Parku Punakaiki (17 NZD noc) hned vedle Pancake Rocks, takže jsme je obdivovali už brzy dopoledne. To ale zrovna nebyl příliv a blowholes tolik nevynikly. Řekli jsme si tedy, že pár hodin na příliv počkáme, protože jsme si stejně potřebovali ujasnit naše další plány. S příchodem přílivu se nám pak ukázaly Pancake Rocks v úplně jiném světle a nutno dodat, že o dost akčnějším. Mimochodem, pro ty, co neovládají angličtinu, Pancake Rocks jsou anglicky palačinkové skály, když se podíváte na fotky, tak pochopíte ;)

Při čekání na příliv jsme se rozhodli nepokračovat dál na sever Jižního ostrova, kde jsme měli původně v plánu najít si na pár týdnů práci v zemědělství. Obvolali jsme totiž pár kontaktů v Motuece a Nelsonu a dozvěděli se, že práce teď moc není. Tak jsme si řekli, že se tam nebudeme hnát zbytečně, a rozhodli se vrátit do oblasti Otago, kde jsme stejně chtěli na zimu zůstat v Queenstownu.
Pancake Rocks za odlivu
Stejné místo za přílivu
Blowhole za odlivu
Blowhole v akci za přílivu

Foxův ledovec a zpět do Otaga

Večer po "palačinkách" jsme spali ve skvěle vybaveném DOC kempu Lake Mahinapua (6NZD), kde nechyběly ani umyvadla a splachovací záchody, což je v této cenové kategorii dost neobvyklé. Při zpáteční cestě po západním pobřeží jsme se ještě jednou zastavili u Foxova ledovce. Tentokrát už nám počasí přálo, tak jsme si jej prohlídli zblízka. Pak jsme sedli do auta a s přestávkama na kochání jsme se vraceli pomalu zpět do oblasti Otago. Zde jsme ještě jednou dali šanci naší kariéře v zemědělství, ale nechtělo se nám tři týdny čekat na začátek sběru hroznů. Tak jsme si dali pár dní relax v DOC kempu kousek od Lindis Passu a vyrazili hledat práci a bydlení do Queenstownu, což jsme měli beztak v plánu.