pátek 14. srpna 2015

Mount Brewster Track

Z Te Anau, kde jsme absolvovali část Kepler Tracku, jsme vyrazili přes Queenstown a Wanaku směrem na západní pobřeží. Projížděli jsme tak národním parkem Mount Aspiring, kde jsme chtěli podniknout nějaký kratší trek.
V Queenstownu jsme si vyšlápli na Queenstown Hill, ze kterého jsou pěkné výhledy na město. Jinak jsme se zde moc nezdržovali, protože jsme věděli, že se sem vrátíme na zimu. Pak jsme se již přesunuli do Wanaky. Zde nám ale počasí moc nepřálo a probudili jsme se do hustého deště a mlhy. Rozhodli jsme se tedy okolní kopce vynechat. Navštívili jsme tu aspoň informační centrum DOC, kde jsme si vytipovali Mount Brewster Track. Ten sliboval výhledy na ledovec, spaní v krásné chatě a ještě k tomu jsme ho měli cestou. Jediným otazníkem byla nutnost na začátku treku přebrodit řeku Haast, která měla po dešti zvýšenou hladinu. Rozhodli jsme se tak toto odpoledne strávit odpočinkově v DOC kempu Pleasant Flat (6 NZD) s tím, že hladina řeky snad do druhého dne klesne.
Cestou z Queenstownu do Wanaky
Wanaka
V noci nepršelo a i ráno bylo krásně, takže hladina řeky Haast výrazně poklesla, že jsme ji po předchozím dni ani nepoznávali a mohli bez problémů přebrodit (auto jsme nechali na parkovišti u vodopádu Fantail Falls, kde trek začíná). Pak přichází na řadu stoupání lesem, které je místy docela prudké, ale v celku schůdné a trasa je dobře značená.
Fantail Falls když byla ještě hladina řeky vyšší po dešti
Stoupání lesem, oranžová značka byla vždycky na dohled
Hlavní odměna přišla, když jsme vystoupali nad hranici lesa (cca z 450m do 1160 m) - krásné výhledy na okolní hory Mt Aspiring NP. Před chvilkou jsme vysedli z auta u hlavní silnice v údolí a naráz jsme se ocitli v úplně jiném světě. Trocha námahy při výšlapu určitě stála za to! Asi po třech hodinách od začátku treku se nám už ukázala krásně červená Brewster Hut (1450 m).
Nad hranicí lesa
Lukáš a Mt Brewster (2515 m)
Blížíme se k chatě
Brewster Hut
Brewster Hut byla (znovu) postavena v roce 2007, takže tu ještě všechno září novotou. Na palandách se tu vyspí 12 lidí a je klasifikována jako Serviced Alpine, takže noc stojí 15 NZD (my jsme použili Hut Pass - podrobněji o chatách DOC zde). Na chatu jsme dorazili docela brzo a nikdo tu nebyl, tak jsme už mysleli, že tu budeme opět sami. Dali jsme si tady svačinu, sbalili malý batůžek a vyrazili jsme na Mount Armstrong (2174 m), horu tyčící se hned za chatou. Kousek pod vrcholem to začalo vypadat na bouřku a vrcholek se zahalil do mlhy, tak jsme se rozhodli nejít až úplně nahoru. I tak jsme si ale užili krásná panoramata a pohled na Brewster Hut a ledovec pro změnu zhora.
Výhled z okna Brewster Hut
Mt Brewster se nám odpoledne schoval, ale pořád byl vidět jeho ledovec
Škrábeme se na Mt Armstrong
Brewster Hut vpravo za Lukášem už je jenom malá tečka
Když jsme se večer vrátili na chatu, tak jsme s překvapením zjistili, že je tu plno lidí - mladí Němci, táta s dcerami z Kanady, americký pár, Kiwi seniorky... My jsme měli místa na spaní zabraná batohy, ale Ti, co přišli nejpozději, už spali ve stanu vedle chaty. Večer nám zpestřili horští papoušci Kea, kteří se docela dlouho potloukali okolo chaty. Turistů se rozhodně nebojí, tak jsme si je mohli bez problémů zblízka vyfotit. Zlatým hřebem dne pak byl západ slunce nad protějšími horami, který vybarvil oblohu do neskutečných odstínů.
Horští papoušci Kea konečně zblízka
Kea ochotně pózovali
Nejsou moc pestře zbarvení, ale pod křídly mají oranžové peří
Večer u Brewster Hut
Dramatický západ slunce u Brewster Hut
Přestože byla chata plná do posledního místa, tak noc byla klidná a krásně jsme se vyspali. Další den ráno jsme po snídani vyrazili zpět dolů, brodění řeky bylo opět v pohodě. Už kolem poledne jsme nasedli do auta a vydali se poznávat západní pobřeží Jižního ostrova.